چک مدت دار

در جرم صدور چک بلامحل، اگر چک مدت‌دار تشخیص داده شود دادگاه باید اقدام به صدور قرار منع تعقیب نماید و صدور حکم برائت در این خصوص صحیح نمی‌باشد

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای م. دایر بر صدور یک فقره چک بلامحل به شماره … توجهاً به صدورکیفرخواست از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، شکایت شاکی و عدم حضور متهم جهت دفاع از خویش با وصف عدم امکان دسترسی به ایشان در شرایط حاضر، بزه انتسابی به ایشان را محرز و مسلم تشخیص داده، به استناد ماده هفتم از قانون صدور چک اصلاحی ۱۳۸۲ نام برده را به تحمل یک سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از داشتن دسته چک محکوم می نماید. رأی صادره غیابی بوده و ظرف مهلت ده روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه می باشد.
رئیس شعبه ۱۰۱۹ دادگاه عمومی جزایی تهران ـ راسخ

در خصوص واخواهی آقای م. که به اشتباه نام وی در دادنامه شماره ۰۰۰۶۹۰۱۰۳۱ م.ح. قید شده است از دادنامه فوق‌الذکر، توجهاً به اظهارات کتبی وکیل شاکی که نزد موکل خویش دقیقاً تاریخ صدور چک را ۲۴/۰۷/۱۳۹۱ اعلام نموده است در حالی که تاریخ مندرج در متن چک صرف نظر از دفاعیات مکتوب واخواه که اصل بدهی را منکر است ۲۵/۰۷/۱۳۹۱ است، چک معنونه را مدت دار محسوب نموده و ضمن پذیرش واخواهی ایشان مستنداً به اصل ۳۷ قانون اساسی رأی بر برائت ایشان صادر و اعلان می نماید. رأی صادره حضوری بوده و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه ۱۰۱۹ دادگاه عمومی جزایی تهران ـ راسخ

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م. با وکالت آقای ع. نسبت به دادنامه شماره ۴۲۶ مورخه ۱۱/۵/۹۱ صادرشده از شعبه ۱۰۱۹ دادگاه عمومی جزایی تهران که طبق شکایت ایشان علیه آقای م.ر. تحت عنوان صدور یک فقره چک بلامحل به شماره … به سررسید ۲۵/۷/۹۰ به مبلغ چهارصد میلیون ریال به عهده بانک پ. که مشتکی عنه طبق دادنامه غیابی به شماره ۱۰۳۱ مورخ ۲۷/۱۰/۹۰ صادر شده از آن شعبه به تحمل یک سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از داشتن دسته چک محکوم گردیده بود که در مرحله واخواهی طی دادنامه تجدیدنظرخواسته شده به لحاظ مدت دار بودن چک موصوف تبرئه شده است، دادگاه با بررسی محتویات پرونده و مداقه در اوراق آن و ملاحظه لایحه تجدیدنظرخواهی چون دلیلی بر نقض دادنامه ارائه نشده و رأی اصداری با رعایت اصول دادرسی انجام و فاقد ایراد و اشکال مؤثر قانونی است با اصلاح رأی از حکم برائت به قرار منع تعقیب به استناد بند هـ ماده ۱۳ قانون اصلاح صدور چک و مستنداً به تبصره ۴ ماده ۲۲ قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب ضمن رد تجدیدنظرخواهی با اصلاح به عمل آمده دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید می‌گردد و رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه ۴۲ دادگاه تجدید نظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
راثی نصیری ـ حیات مقدم/پژوهشگاه قوه قضائیه