عدم طرح دعوی، قرینه گذشت از خسارت تأخیر تأدیه چک

پس از اخذ گواهینامه عدم پرداخت، چنانچه خواهان در مدت معقولی نسبت به مطالبه وجه چک اقدام ننماید، خودداری از مطالبه (اقامه دعوی) در این مدت حاکی از انصراف از مطالبه وجه در مدت مذکور است.و لذا برای این مدت خسارت تأخیر تأدیه محاسبه نمی شود

رای بدوی

آقای ع.الف. با وکالت آقای ک.گ. به طرفیت آقای م.ن. طرح دعوی و مبلغ -/۰۰۰/۰۰۰/۱۱۶ ریال وجه چک‌های ۳۳۱۰۷۱- ۳۰/۳/۸۷ و ۳۳۱۰۷۲- ۳۰/۴/۸۷ را به انضمام خسارات دادرسی و تأخیر تأدیه را مطالبه کرده است خوانده دفاع نموده است که شاهد دارد که ۶۵ میلیون ریال از مبلغ مذکور را پرداخته است دادگاه با عنایت به اینکه وجود اصل چک در ید خواهان ظهور در مدیونیت خوانده دارد و در صورت پرداخت قسمتی [از] وجه چک‌ها باید مسترد یا تعویض می‌گردید لذا دفاع خوانده مقرون به دلیل نیست مخصوصاً که وصف تنجیزی و تجریدی اسناد تجاری مؤید خواسته دارنده (خواهان) می‌باشد بنا به مراتب به استناد مواد ۱۹۸، ۵۱۵، ۵۱۹ و ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی و مواد ۳۱۰، ۳۱۳ و ۳۱۴ قانون تجارت خوانده را به پرداخت اصل خواسته و -/۰۰۰/۲۲۰/۲ ریال بابت هزینه دادرسی و پرداخت حق‌الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی و جبران خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ تقدیم دادخواست (۲۵/۷/۸۹) بر مبنای نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی در حق خواهان محکوم می‌نماید در مورد مطالبه خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ سررسید چک یا اخذ گواهینامه عدم پرداخت چک‌ها (۸/۵/۸۷) نظر به اینکه از تاریخ ۸/۵/۸۷ تاکنون به مدت حدود دو سال سپری شده و خواهان جهت مطالبه وجه اقدام نکرده است لذا به نظر می‌رسد که پس از اخذ گواهینامه عدم پرداخت خواهان تکلیف داشته است که در مدت معقولی نسبت به مطالبه وجه چک اقدام می‌کرد و خودداری از مطالبه (اقامه دعوی) در این مدت حاکی از منصرف بودن خواهان از مطالبه وجه در مدت مذکور بوده و خسارت تأخیر تأدیه صرفاً برای مدتی تعلق می‌گیردکه دین مطالبه شده باشد بنابه مراتب به موجب مستفاد از ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی نسبت به خواسته خواهان مبنی بر مطالبه خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ سررسید تا تاریخ تقدیم دادخواست رأی بر بی‌حقی خواهان صادر می‌شود این رأی حضوری و ظرف بیست روز قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
دادرس شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی تهران – احمدی

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی م.ن. با وکالت خانم ر.ن. به طرفیت آقای ع.الف. با وکالت آقای ح.ح. نسبت به دادنامه شماره ۱۰۸۳ مورخ ۸/۱۲/۸۹ صادره از شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم بر محکومیت تجدیدنظرخواه بپرداخت مبلغ ۱۱۶٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال وجه دو فقره چک به شماره‌های ۳۳۱۰۷۱-۳۰/۳/۸۷ و ۳۳۱۰۷۲-۳۰/۴/۸۷ و خسارت دادرسی در حق تجدیدنظرخوانده صادر گردید دادگاه با بررسی و مداقه در محتویات پرونده نظر به اینکه تجدیدنظرخواه دلیل قانونی در جهت نقض دادنامه ارائه نداده و حکم صادره وفق موازین ساری و جاری تصدیر گردیده است مستنداً به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه معترضٌ‌عنه عیناً تأیید می‌گردد. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
صیدی – موسوی/پژوهشگاه قوه قضاييه