وکیل متخصص دعاوی بانکی / اخذ مالیات از سپرده‌ بانکی شخص حقوقی

وکیل متخصص دعاوی بانکی

 درصورت تصویب مجلس، سال آینده از سود سپرده‌های اشخاص حقوقی مالیات اخذ می شود

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه صرفا در کشورهای معدودی سود سپرده‌ها معاف از پرداخت مالیات است و سهم سپرده‌های اشخاص حقوقی حدود ۴۰ درصد از نقدینگی است، پیشنهاد داد در سال آینده از سود سپرده های این اشخاص مالیات دریافت شود.

پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس برای الحاق به لایحه بودجه ۹۸ عبارتست از: «به منظور ترغیب فعالان اقتصادی به استفاده از منابع داخلی برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز خود، حکم بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات­های مستقیم مصوب اسفند ۱۳۶۶و اصلاحات و الحاقات بعدی آن در سال ۱۳۹۸ صرفا شامل اشخاص حقیقی دریافت­کننده سود و جوایز خواهد بود.

سود و جوایز متعلق به حساب‌های پس‌انداز، سپرده‌ها و گواهی سپرده اشخاص حقوقی نزد بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری غیربانکی مشمول مالیات تکلیفی با نرخ ۲۵% خواهد بود. در صورتی که نرخ سود پرداختی به سپرده‌گذار از نرخ سود مورد تأیید شورای پول و اعتبار بیشتر باشد، نرخ مالیات تکلیفی برای سود مازاد برابر ۵۰% خواهد بود.

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند در زمان پرداخت سود و جوایز، معادل ۲۵% از سود و جوایز پرداختی به اشخاص حقوقی را کسر و حداکثر تا ۱۵ روز به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی اعلام می­کند، واریز نمایند.

تخلف از این حکم مشمول جرایم موضوع ماده ۱۹۹ مالیات­های مستقیم مصوب اسفندماه ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن خواهد بود.

منابع حاصل از این محل صرف پرداخت بدهی­های دولت به بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری غیربانکی و یا افزایش سرمایه دولت در بانکهای دولتی، می­شود. سهم هریک از بانک‌ها به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید»