وکیل ملکی

تفاوت سند ملکی با سند اوقافی

تفاوت سند ملکی با سند اوقافی

تفاوت سند ملکی با سند اوقافی مطلب امروز می‌خواهیم برای شما بگوییم چه تفاوتی میان اسناد ملکی واسناد اوقافی وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید املاک اوقافی صرفاً املاکی نیستند که اداره اوقاف دست بر آن‌ها گذاشته باشد؛ حتی املاک اوقافی این نیست که ملک موردنظر معارض داشته باشد بلکه این نوع از املاک متعلق به شخصی بوده که او ملک خود را وقف کرده و اکنون اداره اوقاف این زمین‌ها را به‌صورت اقساط ۹۹ ساله به اشخاص دیگری واگذار کرده است. اشخاصی که املاک اوقافی را خریداری می‌کنند باید سالیانه مبلغی را به این اداره پرداخت کنند که این مبلغ نیز ناچیز بوده و هیچ سنگینی بر دوش فرد نخواهد گذاشت.

????لازم است بدانید که املاک اوقافی هیچ‌گونه مشکلی نداشته و دقیقه همانند املاک شخصی هستند به‌طوری‌که در آن‌ها ساخت‌وساز منعی نداشته و برای افرادی که از مشکلات مالی رنج می‌برند می‌تواند یک حسن محسوب شود، چراکه این املاک از دیگر ملک‌های شخصی ارزان‌تر هستند و دلیل این ارزانی هم آن است که بسیاری از مردم مذهبی اعتقاددارند نمازخواندن در این نوع املاک حرام است! درحالی‌که ازنظر شرعی زندگی در این نوع از املاک هیچ ایرادی نداشته و اگر گناهی هم باشد گردن مدیران اداره اوقاف است! در صورت ساخت‌وساز در زمین‌های اوقافی باید از اداره اوقاف استعلام به عمل آید و مبلغی به‌عنوان عوارض از سازنده دریافت خواهد شد.

تفاوت سند ملکی با سند اوقافی

۱٫ هر سند ملکی باید شش‌دانگ باشد؛ این شش‌دانگ در قالب یک جلد و یا بیشتر است که در آن باید تمامی شرایط شش‌دانگ بودن وجود داشته باشد. اگر هم به‌صورت سهمی است، باید مجموع سهم‌ها به‌صورت شش‌دانگ باشد.

۲٫ در هر سند ملکی حدود اربعه و مشخصات کامل ملک تعریف‌شده است، به‌طور مثال حد شرق؛ غرب، جنوب و شمال، قطعه مجاور و یا خیابان دسترسی کاملاً مشخص‌شده است.

۳٫ سند ملکی درواقع شناسنامه ملک بوده و نام مالکین در آن ثبت‌شده است.

۴٫ هر سندی دارای شماره پلاک ثبتی است؛ این شماره پلاک در اداره ثبت‌اسناد و املاک دارای سوابق و هویت ملک بوده که با آن شماره مشخص خواهد شد.

۵٫ هر سند دارای شماره قطعه است که این شماره توسط نقشه تفکیکی اداره ثبت‌اسناد و املاک تعریف‌شده است.

۶٫ هر سندی دارای یک صفحه ملاحظات است، در این صفحه اطلاعات مهمی همچون شماره پلاک و یا هرگونه اصلاحی قیدشده است.

۷٫ سندهای اوقافی اختیار تام به مالک نمی‌دهند و مالک این‌گونه از زمین‌ها باید با اجازه سازمان اوقاف نقل‌وانتقال ملک و یا زمین را انجام دهد.

۸٫ در سندهای اوقافی باید سالیانه مبلغی مشخص به اداره اوقاف پرداخت شود.

۹٫ اسناد ملکی و اوقافی در ارزش و اعتبار با یکدیگر متفاوت می‌باشند؛ به‌طوری‌که سندهای اوقافی نسبت به اسناد شش‌دانگ ارزش کمتری دارند.

????بر مبنای توافقنامه‌ای بین شهرداری تهران و سازمان حج و اوقاف و امور خیریه در تاریخ ۳ اردیبهشت ۶۹ و ۹مرداد۷۴ صورت گرفت كه براساس آن موقوفات خاص، مشمول پرداخت عوارضات پذیره و قانونی شهرداری طبق قوانین و بخشنامه خواهند بود و همچنین موقوفات عام كه حق تملك اعیان آن به اشخاصی واگذار می‌گردد، طبق مقررات جاری شهرداری با آنها عمل خواهد شد.

????براساس این توافقنامه موقوفات عام كه متولیان در آنها سرمایه‌گذاری می‌نمایند، مشمول ۵۰درصد تخفیفات

عوارضات پذیره خواهند شد و موقوفات عامی كه سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مستقیما در آنها سرمایه‌گذاری می‌نماید، از پرداخت عوارض پذیره معاف می‌شود و در مقابل شهرداری تهران در هر یك از آنها كه واحدهای تجاری در آن ساخته می‌شود، حقوق شهرداری نسبت به مازاد تراكم و تغییر كاربری‌های اعطایی، با لحاظ كردن ۳۰درصد تخفیف نسبت به قیمت‌های متعارف هر منطقه بوده و نحوه پرداخت آن به صورت پرداخت حقوق ۲۰درصد نقد و بقیه به مدت دو سال از تاریخ ابلاغ مصوبه صورت خواهد گرفت.”تفاوت سند ملکی با سند اوقافی

????براساس اطلاعات دریافتی از كتاب مجموعه مقررات و ضوابط شهرداری در امور ساختمان، واحدهای تجاری متعلق به مساجد كه به منظور تامین اعتبار ساخت و نگهداری و هزینه‌های جاری و مساجد در حدود ۷درصد مساحت كل پلاك و حداكثر تا ۱۵۰مترمربع احداث می‌گردد از شمول پرداخت هرگونه پذیره و عوارض معاف هستند.

????بر همین اساس گواهی ادارات حج و اوقاف و امور خیریه در مورد نظارت بر درآمد و هزینه‌های آن ملاك عمل شهرداری خواهد بود.

????در مورد صدور پروانه ساخت واحدهای مسكونی‌ كه سازمان، سرمایه‌گذاری می‌نماید، آنچه كه در حد تراكم منطقه و همسایگان زمین، اوقاف پروانه گرفته باشند بدون هیچ‌گونه پرداختی انجام كار طبق روال عادی و بدون پرداخت وجهی به اجرا درخواهد آمد. اما اگر درصد تراكم ساخت را اوقاف بیشتر بخواهد، مشمول این توافقنامه نخواهد بود كه اضافه تراكم اعطایی با لحاظ كردن ۳۰درصد تخفیف نسبت به قیمت‌های متعارف هر منطقه اقدام خواهد شد.”تفاوت سند ملکی با سند اوقافی

????همچنین در ادامه این بخشنامه شهرداری‌های مناطق بیستگانه ملزم شده‌اند به منظور تسریع در امور بازسازی موقوفات خارج از نوبت طبق ضوابط و مقررات به پرونده رسیدگی و در اسرع وقت پروانه صادر كنند و مشابه گروه نوسازی با اعلام بر و كف، ادارات اوقاف می‌توانند كار اجرایی را شروع نموده و پروانه همزمان با اجرای كار صادر نمایند.

????بدیهی است رعایت اصول نظارتی شهرداری و مفاد كلی ضوابط و مشخصات فنی كار توسط مهندس ناظر كه توسط سازمان حج و اوقاف و امور خیریه تعیین می‌گردد، اعمال می‌شود و چنانچه در اجرای این دستورالعمل و مفاد اجرایی آن اشكال و یا ابهامی به وجود آید، كار اجرایی ادامه و طرفین، مساله را به مقامات عالی خود گزارش و نظر نهایی نماینده ولی امر و سرپرست سازمان و شهرداری برای طرفین قابل اجرا خواهد بود./کانال جواز ساخت