وکیل ملکی

مراحل صدور گواهی عدم افراز آپارتمان

مراحل صدور گواهی عدم افراز آپارتمان

محمد اسدیان وکیل متخصص ملکی دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی افراز و دستور فروش ملک مشاعی

مراحل صدور گواهی عدم افراز

طبق قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب ۲۲/۸/۱۳۵۷، در دعاوی افراز املاک واحد ثبتی مرجع نخستین رسیدگی است. مطابق با ماده یک قانون افراز « افراز املاک مشاع که جریان ثبتی آنها خاتمه یافته اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد، در صورتی که مورد تقاضای یک یا‌چند شریک باشد، با واحد ثبتی محلی خواهد بود که ملک مذکور در حوزه آن واقع است. واحد ثبتی با رعایت کلیه قوانین و مقررات ملک مورد تقاضا ‌را افراز می‌نماید .
بنابراین جهت اخذ گواهی عدم افراز آپارتمان شریک متقاضی یا وکیل وی ابتدا به همراه مدارک شناسایی و سند مالکیت به ادارره ثبت املاک محل وقوع ملک مراجعه نموده و از واحد فتوکپی یا فروش اوراق مستقر در اداره ثبت مربوطه، برگ درخواست افراز را تهیه و پس از تکمیل فرم درخواست، به دفتر معاون یا ریاست واحد ثبتی مراجعه می نماید. مقام مذکور دستور ثبت درخواست ارجاع پرونده به کارشناس و انجام مقدمات و تشریفات وفق قانون را صادر می نماید.
متعاقباً به همراه درخواست که با دستور پاراف گردیده به دبیرخانه و پس از ثبت و اخذ شماره ثبت، به بایگانی مراجعه نموده و درخواست را به بایگانی تحویل و پرونده در همان روز یا روز دیگری جهت بررسی برای کارشناس تعیین شده ارسال می گردد.
کارشناس مربوطه با مراجعه به پرونده ملک، وضعیت ثبتی پلاک مزبور را ملاحظه و نسبت به خاتمه یافتن جریان ثبتی آن اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نه و دارای سند مالکیت معارض می باشد یا خیر، اعلام نظر نموده و پرونده را به نظر مسئول واحد ثبتی می رساند.
پس از تایید اینکه جریان ثبتی خاتمه یافته و ملک دارای مالکیت معارض نمی باشد، مسئول واحد ثبتی به نقشه بردار ثبت ماموریت می دهد که ملک را معاینه و با توجه به سوابق ثبتی و تصرفات و رعایت حقوق مالکین، ملک مورد تقاضا را ترسیم و نظر خود را اعلام نماید.
در خصوص افراز آپارتمان به دلیل اینکه عدم افراز آپارتمان مسلم و محرز است، در اکثر موارد نقشه بردار بدون مراجعه به محل ملک و دعوت از طرفین، با توجه به وضعیت پرونده و مشخصات ملک، آپارتمان مذکور را غیر قابل افراز تشخیص و بر اساس ماده ۵ آئین نامه قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب آبان ۱۳۵۷ غیر قابل افراز بودن ملک را اعلام می نماید.
سپس پرونده مجدد به واحد ریاست ارسال و مسئول واحد ثبتی پس از رسیدگی و تطبیق درخواست با مقررات قانونی و ملاحظه صورتمجلس تنظیمی و نقشه افرازی و مطابقت آن با وضعیت سوابق ثبتی، تصمیم خود را مبنی بر رد یا قبول درخواست و نحوه افراز اعلام می دارد.
تصمیم مسئول واحد ثبتی پس از ثبت در دبیرخانه از طریق واحد پست به شرکاء ابلاغ می گردد و مطابق با ماده ۲ قانون مذکور ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه می باشد .

نکات مهم :
۱- در مورد تقسیم اموال منقول هرچند بطور تبعی در حکم غیر منقول قرار گرفته باشند، مرجع صالح دادگاه حقوقی است .
۲- در مورد املاک ثبت نشده یا املاکی که جریان ثبتی آنها پایان نیافته است، مرجع صالح برای تقسیم دادگاه است .
۳- در مورد تقسیم ترکه که مجموعه ای از اموال منقول و حقوق مالی و املاک ، موضوع رسیدگی قرار می گیرد، دادگاه صلاحیت دارد .
۴- در هرجا که میان شرکا غایب یا مهجوری باشد، تقسیم با دادگاه انجام می پذیرد حتی اگر با توافق باشد.