مراکز مشاوره طلاق توافقی

شرایط طلاق زوجه باردار در طلاق توافقی

شرایط طلاق زن باردار

طلاق زن باردار هیچ تفاوتی در کیفیت طلاق و شرایط طلاق ندارد. تنها تفاوت شرایط طلاق زن باردار، در نحوه عده طلاق زن باردار است که در جای خود مورد بحث قرار خواهد گرفت. اما طلاق زن باردار، مانند سایر مواردی که حق طلاق زوجه ایجاد می شود، می باشد. برای درخواست طلاق از طرف زن، باید عسر و حرج زوجه به اثبات برسد که با اثبات تخلف مرد از یکی از بندهای مقرر در عقدنامه محرز می شود. طلاق توافقی زن باردار نیز در صورت وجود توافق بین طرفین قابل تحقق است. در صورتی که طلاق از طرف مرد باشد، در زمان بارداری زوجه قابل طرح و ثبت است. در این صورت زوج مکلف به پرداخت تمامی حقوق مالی زوجه و یا اتخاذ تدبیری جهت پرداخت حقوق مالی زوجه و سپس اجرای صیغه طلاق می باشد.

نوع طلاق زن باردار

همانطور که در بالا معروض شد، نوع طلاق زن باردار با طلاق زن غیر حامله تفاوتی ندارد. معمولا طلاق های توافقی در قالب طلاق خلع به ثبت می رسند و طلاق های یکطرفه یا طلاق ترافعی، به صورت طلاق رجعی ثبت می شود. تفاوت طلاق خلع و طلاق مبارات را در مقاله مخصوص مطالعه بفرمایید. اما طلاق باین و طلاق رجعی نیز تفاوت هایی دارند که مربوط به بحث طلاق زن باردار نمی باشد.

تعیین تکلیف نحوه وضع حمل و حقوق مالی در طلاق زن باردار

در طلاق توافقی زن باردار، موضوع نحوه وضع حمل و هزینه های زایمان، مسوول نگهداری فرزند متولد شده بعد از طلاق و حقوق مالی زوجه باید مشخص شود. بر اساس قانون حمایت خانواده، حضانت طفل متولد شده بعد از طلاق، تا هفت سالگی با مادر است و پرداخت هزینه های فرزند نیز به عهده پدر می باشد. اگر مادر حضانت و سرپرستی طفل متولد شده بعد از طلاق را نپذیرد، حضانت و پرداخت نفقه فرزند به عهده پدر می باشد و نمی توان مادر را وادار به پذیرش حضانت و سرپرستی فرزند نمود. ولایت قهری پدر و جد پدری با موضوع حضانت ارتباطی ندارد. در صورت عدم پذیرش حضانت فرزند از سوی مادر، پدر ولایتا عهده دار حضانت نیز می باشد. در صورتی که فرزند متولد شده از زن باردار پس از طلاق پدر نداشته باشد، مسوولیت پرداخت نفقه با جد پدری است و جد پدری با اعمال ولایت قهری عهده دار سرپرستی فرزند می باشد.

دادخواست طلاق توافقی زن باردار

توافق مربوط به طلاق توافقی زن باردار، به مانند توافقات انجام شده در سایر موارد می باشد. طرفین هرگونه توافقی جهت تقدیم دادخواست طلاق توافقی را می توانند در خارج از دادگاه تنظیم نموده و سپس با تقدیم دادخواست طلاق توافقی در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران و مراکز استانها، و یا دفاتر دادگاهها در سایر شهرهای ایران، تقاضای خود را مطرح می کنند.

عده زوجه در طلاق زن باردار

تنها موضوع متفاوت در طلاق زن باردار با زن غیر حامله، در مدت عده پس از طلاق می باشد. عده زن باردار در طلاق، تا زمان وضع حمل زوجه می باشد. یعنی اگر طلاق در ماه اول بارداری انجام شود، عده زن حدود هشت ماه و تا زمان وضع حمل می باشد. یا اینکه اگر طلاق زن باردار در هشت ماهگی از بارداری اجرا شود، عده طلاق حدود یکماه است. در هر صورت عده طلاق زن باردار تا زمان زایمان است و بعد از زایمان می تواند فورا با شخص دیگری ازدواج نماید