تقدیم طرح حذف اذن پدر برای ازدواج دختران ۲۸ ساله به مجلس

تقدیم طرح حذف اذن پدر برای ازدواج دختران ۲۸ ساله به مجلس

دبیر فراکسیون زنان مجلس از تهیه طرح اصلاح مواد ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴ قانون مدنی با ۲۰ امضاء و ۳ ماده که درباره ملغی کردن شرط اذن پدر یا حکم دادگاه برای ازدواج دختران ۲۸ ساله و بالاتر است و تقدیم آن به هیات رییسه مجلس خبر داد.

معصومه آقاپورعلیشاهی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این طرح با افزودن یک تبصره به مواد فوق به دخترانی که ۲۸ سال سن داشته و  شرط احراز رشد از سوی مرجع قضایی، مدرک کارشناسی ارشد و پنج سال سابقه کار و بیمه بازنشستگی را داشته باشند، از نیاز به اذن پدر و حکم دادگاه برای ازدواج معاف می‌کند.

نماینده مردم شبستر در مجلس ادامه داد: این طرح درصدد پاسخ به نیازهای دخترانی است که دارای شرایط مذکور باشند. دلیل تعیین سه شرط مذکور هم این بود که دختران ۲۸ سال و بالاتر دیگر از روی احساس تصمیم نمی‌گیرند. علاوه بر آن، تعصبات و شرایط خاص در برخی نواحی کشور موجب مشکلات عدیده‌ای برای دختران شده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه این طرح یک فوریتی تقدیم هیات رییسه مجلس شده است، گفت: طبق این طرح افرادی که شرایط بالا را نداشته و نیاز به حکم دادگاه دارند، ظرف مدت یک ماه تعیین تکلیف می‌شوند.

به گفته وی، جامعه هدف این طرح عدد «کمی» را تشکیل می‌دهد.

آقاپور ادامه داد: اگر این کار انجام نشود خانواده‌هایی که شرایط خاص و سختی را پیش پای دختران‌شان قرار می دهند هیچ وقت شاهد ازدواج دختران‌شان نخواهند بود. این طرح درصدد تسهیل شرایط سخت به ویژه در برخی نواحی کشور است.

نماینده مردم شبستر در مجلس تصویب این طرح را منوط به نظرات نمایندگان در صحن علنی مجلس و شورای نگهبان دانست و افزود: این طرح برای پاسخ به مطالبات و نیازهای این دختران به ویژه دختران ساکن در مناطق و نواحی دارای آداب و تعصبات خاص است.