کاهش مابذل در طلاق خلع

اگر زن در طلاق خلع (توافقی) بخشی از مهریه خود را بذل کند، تقاضای کاهش مابذل در مرحله تجدیدنظر مسموع نیست

رای بدوی

در خصوص دادخواست خانم‌ها ۱- م.ق ۲- س.ر. به وکالت از خانم ف.ش. به‌طرفیت آقای م.ح. به خواسته طلاق به لحاظ عسر و حرج ناشی از ضرب و جرح عمدی زوجه و عدم پرداخت نفقه و جدایی زوجین بیش از ۵ سال، با عنایت به تصویر مصدق سند رسمی ازدواج به شماره … مورخه ۳۱/۰۶/۷۱ دفتر رسمی ازدواج شماره … تهران، رابطه زوجیت طرفین محرز و مسلّم است و مساعی دادگاه در جهت صلح و سازش میان زوجین مؤثر واقع نگردید و با توجه به عدم سازش، موضوع به داوری ارجاع ولیکن داوران نیز در اصلاح ذات‌البین توفیقی نداشتند و گزارش خود را تقدیم دادگاه نمودند. دادگاه با ملاحظه دادنامه صادره به شماره ۸۷/۰۰۵۱۱ مبنی بر محکومیت خوانده به پرداخت دیه و جزای نقدی از بابت ضرب عمدی و توهین و دادنامه قطعی ۸۸/۰۱۶۳۷ مبنی بر تهیه مسکن به نفع زوجه و دادنامه قطعی به شماره ۰۹۶۲ مبنی بر محکومیت زوج به پرداخت نفقه و تفریق جسمانی زوجین بیش از ۵ سال، ملاحظه پرونده‌های اجرایی که خوانده علیرغم محکومیت، نسبت به اجرای حکم اقدامی ننموده است، عسر و حرج زوجه بر دادگاه محرز و مسلم گردید. لذا مستنداً به مواد ۲۶ و ۲۹ و ۳۲ و ۳۳ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ و مواد ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی، حکم الزام زوج به طلاق را صادر و اعلام می‌دارد. زوجه پس از انقضای مهلت فرجام‌خواهی یا ابلاغ رأی فرجامی می‌تواند با مراجعه به احد از دفاتر اسناد رسمی طلاق، نسبت به اجرای صیغه طلاق از نوع خلع اقدام نماید. احراز شرایط شرعی صیغه طلاق با سردفتر می‌باشد و در خصوص حقوق مالی زوجه و تعیین تکلیف فرزندان، دادگاه به شرح ذیل مبادرت به أخذ رأی می‌نماید.
۱- زوجه در قبال طلاق تعداد ۴۰ عدد سکه تمام بهار آزادی از مهریه مندرج در سند نکاحیه را به زوج بذل و ما‌بقی را به شرح دادنامه سابق‌الصدور، ماهیانه مطابق اقساط دریافت خواهد نمود.
۲- زوجه نفقه ایام گذشته را در قبال طلاق به زوج بذل می‌نماید.
۳- اجرت‌المثل زوجه مطابق درخواست وکیل وی مستقلاً مطالبه خواهد شد.
۴- نفقه ایام عده یک میلیون و پانصد هزار تومان تعیین می‌گردد.
۵- زوج مکلف به استرداد جهیزیه به زوجه می‌باشد.
۶- زوجین دارای یک فرزند مشترک دختر ۱۸ ساله می‌باشند که از مدار حضانت و ملاقات خارج می‌باشد. برابر تبصره ماده ۳۳ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، سر دفتر در اجرای صیغه طلاق در صورت امتناع زوج نمایندگی دارد. مدت اعتبار این حکم شش ماه پس از ابلاغ رأی فرجام خواهی یا انقضاء مهلت فرجام خواهی است. رأی دادگاه حضوری بوده و ظرف مهلت ۲۰ روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
قاضی مأمور در شعبه ۲۶۵ دادگاه عمومی خانواده تهران – مرتضوی

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای س.ح. و خانم ف.ش. به طرفیت همدیگر نسبت به دادنامه شماره ۰۰۹۷۳ مورخه ۲۹/۰۷/۹۳ صادره از شعبه ۲۶۵ دادگاه خانواده تهران که به موجب آن به در خواست زوجه حکم طلاق خلع صادر شده است، با توجه به اینکه حسب اظهارات خود زوجه چهل سکه از مهریه را بذل کرده و پس از صدور رأی تقاضای کاهش ما‌بذل را نموده است که بنظر مسموع نیست و با توجه به مندرجات پرونده و لایحه اعتراضیه و توضیحات طرفین و مستندات رأی و استدلال دادگاه، دادنامه تجدیدنظرخواسته مطابق قانون و دلائل موجود در پرونده صادر شده و مخالفتی نیز با موازین شرعی ندارد. لذا به‌استناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، ضمن ردّ تجدیدنظرخواهی، دادنامه مذکور تأیید می‌شود. این رأی ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ، قابل فرجام‌خواهی در مرجع محترم دیوانعالی کشور می‌باشد.
مستشار شعبه ۶۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
علیخانی – نجفی رسا /پژوهشگاه قوه قضائیه