صدور پروانه در زمین وقفی وکیل دعاوی زمین

بهترین وکیل ملکی تهران _ استفاده تجاری از محل مسکونی

بهترین وکیل ملکی تهران

اسدیان وکیل دعاوی ملکی

در صورتی که در منطقه تجاری از محل مسکونی استفاده تجاری شده باشد، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باید رأی به تعطیلی محل کسب صادر کند و اصدار رأی به قلع و تخریب فاقد مجوز قانونی می باشد

رای دیوان

در خصوص شکایت نامبردگان به طرفیت شهرداری تهران، کمیسیون های بدوی و تجدیدنظر ماده ۱۰۰، به خواسته فوق‌الاشعار، با توجه به مجموع محتویات پرونده و اسناد و مدارک موجود در‌ آن و لایحه دفاعیه طرف شکایت، نظر به اینکه:
اولاً ـ در رأی کمیسیون مشخص نشده است که محل استفاده اداری در منطقه اداری واقع شده است یا خیر؟ زیرا در کمیسیون به بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری استناد شده است که قانون مذکور مربوط به واحدهای تجاری در منطقه غیرتجاری است.

ثانیاً ـ در صورتی که استفاده از محل مسکونی به عنوان تجاری باشد در صورتی که منطقه تجاری باشد، نه اداری، رأی به تعطیلی محل کسب صادر می‌گردد نه قلع و تخریب آن.

ثالثاً ـ در مورد استفاده از مسکونی برای کاربری اداری، کمیسیون مستند قانونی را مشخص ننموده است.

رابعاً ـ شاکی مدعی است که از محل برای مشاغل داروخانه و مطب استفاده می‌نماید که برابر تبصره ذیل قانون مذکور و ماده واحده قانون، استفاده مطب منع قانونی ندارد، بنابراین دعوی مطروحه را وارد تشخیص و به استناد مواد ۷ و ۱۴ قانون دیوان رأی معترض‌عنه را نقض و مقرر می‌دارد کمیسیون هم‌عرض با در نظر گرفتن مراتب فوق، طبق مقررات قانونی مجدداً به موضوع رسیدگی نماید. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه ۳۲ دیوان عدالت اداری

پژوهشگاه قوه قضائیه