وکیل دعاوی مشارکت در ساخت _ تأثیر فوت در قرارداد مشارکت در ساخت

وکیل دعاوی مشارکت در ساخت

در قرارداد مشارکت در ساخت بنا، شخصیت سازنده (مانند مورد کارهای هنری که انجام تعهد توسط شخص خاص موضوع تعهد است)علت عمده عقد نیست، بنابراین فوت وی موجب انفساخ قرارداد نمی‌شود

رای بدوی

در خصوص دادخواست آقای پ.م. با وکالت آقای الف.پ. به‌طرفیت آقایان و خانم‌ها ف.د. وراث مرحوم ش.الف. به اسامی ش. ـ الف. همگی الف. ـ الف.د. و اداره امور سرپرستی دایر به تأیید فسخ و بی‌اعتباری قرارداد عادی مورخه ۴/۲/۸۷ و تحویل و خلع ید از پلاک ثبتی ۸۶۷/۲۱۰۶ مقوم به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵۱ ریال و صدور حکم ابطال سند رسمی ۴۵۱۵-۳۱/۶/۸۹ و ابقای مالکیت به ۶ دانگ و ابطال وکالت‌نامه رسمی ۲۰۰۹-۱۴/۱۱/۸۸ دفترخانه . . . تهران مقوم به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵۱ ریال با این توضیح که طبق قرارداد مشارکت ۴/۲/۸۸ مورث خواندگان تعهد به تکمیل و ساخت بنای مورد قرارداد مشارکت نموده ولی با فوت وی چون شخص نامبرده مؤثر در وقوع عقد بوده خواستار ابطال قرارداد و سند تنظیم‌شده می‌باشد نظر به اینکه اصولاً ساخت‌وساز ملک شخصیت طرف مقابل سهم بسزایی ندارد و در نظر عرف اقداماتی از قبیل هنری و افعالی که ظرفیت خاص می‌طلبید ممکن است بدین گونه باشد درنتیجه فوت سازنده موجبات نقض و فسخ قرارداد را فراهم نمی‌سازد و از طرفی در قرارداد مشارکت قیدشده سازنده قبل از تکمیل و ساخت ملک حق فروش ندارد ولی در وکالت‌نامه‌ای که مالک به شماره ۲۰۰۹-۱۴/۱۱/۸۸ در دفترخانه . . . تهران تنظیم نموده اختیار انتقال ملک را به آقای ف.د. تفویض نموده و تاریخ آن مؤخر از تاریخ عقد مشارکت می‌باشد بنابراین خواسته غیرقابل‌پذیرش و حکم به بطلان آن صادر می‌گردد رأی صادره ظرف بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان است.
رئیس شعبه ۲۲۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ خرمی زاده

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای پ.م. با وکالت آقای الف.ی. به‌طرفیت ۱- خانم ف. و م. ۲- ش.الف. ۳- الف.الف. ۴- الف.د. ۵- ش.د. ۶- اداره سرپرستی به شرح دادخواست تجدیدنظر نسبت به دادنامه شماره ۷۸۶ مورخ ۳۰/۱۰/۱۳۹۲ صادره در پرونده کلاسه شعبه ۲۲۰ دادگاه عمومی (حقوقی) تهران که متضمن صدور حکم به بطلان دعوی خواهان به خواسته تأیید فسخ و بی‌اعتباری قرارداد عادی مورخ ۴/۲/۱۳۸۷ و تحویل و خلع ید از پلاک ثبتی ۸۶۷/۲۱۰۶ و همچنین ابطال سند رسمی ۴۵۱۵-۳۱/۶/۱۳۸۹ و ابقای مالکیت بر شش‌دانگ و ابطال وکالت‌نامه رسمی ۲۰۰۹-۱۴/۱۱/۱۳۸۸ دفتر اسناد رسمی شماره . . . تهران می‌باشد با عنایت به جمیع محتویات پرونده دادنامه بدوی مطابق با موازین قانونی و با رعایت اصول دادرسی صادر گردیده و اعتراض موجه و ایراد مؤثری که موجبات نقض و بی‌اعتباری آن را فراهم آورد در این مرحله از دادرسی به عمل نیامده و موضوع تجدیدنظرخواهی با هیچ‌یک از جهات مندرج در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مطابقت ندارد. لذا ضمن ردّ تجدیدنظرخواهی به استناد مقررات ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مارالذکر دادنامه تجدیدنظر خواسته را عیناً تأیید و استوار می‌نماید رأی صادر قطعی است.
رئیس شعبه ۳۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
خیری ـ مرادی/پژوهشگاه قوه قضاييه